
CREATIVE EXPORT INNOVATIONS
TOTEUTETTUJA KOKONAISUUKSIA
Luovien alojen kansainvälistymistä, kasvua ja kestävyyttä edistämässä
Tällä sivulla esittelen projekteja, tapahtumia, selvityksiä ja monivuotisia kehittämishankkeita, joissa olen ollut mukana eri rooleissa. Yhteistä niille on halu vahvistaa luovan talouden roolia yhteiskunnassa ja rakentaa kestävämpää tulevaisuutta yhteistyön kautta.

Muotialan digitalisaatio
Digitaalinen murros muotialalla
on Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n kehittämishanke (Next Generation EU), joka toteutetaan vuosina 2023–2025. Hanke edistää muotialan digitalisaatiota muun muassa digitaalisen tuotepassin, 3D-suunnittelun ja digitaalisen kaupan ratkaisujen kautta sekä vahvistaa alan verkostoitumista yli toimialarajojen.
Kati Nuora toimii hankkeen hankejohtajana. Hankkeen etenemistä voi seurata Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n viestinnän kautta.

Selvitys
Createch
selvityksessä tarkastelimme yhdessä Tommi Rissasen ja Virpi Martikaisen kanssa luovien alojen ja uusien teknologioiden rajapintaa Business Finlandin toimeksiannosta. Selvityksen tavoitteena oli jäsentää createch-käsitettä, kartoittaa alan nykytila Suomessa ja vertailla kansainvälisiä lähestymistapoja.
Julkaisu on ladattavissa Business Finlandin mediapankista.

AV-alan vientihanke Kiinaan
Bigger Picture
oli audiovisuaalisen alan vientihanke Kiinaan, joka käynnistyi vuonna 2018 Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella. Hankkeen tavoitteena oli tukea suomalaisten tuotantoyhtiöiden pääsyä Kiinan markkinoille ja rakentaa kestäviä, luotettavia kumppanuuksia. Työskentelin hankkeessa yhdessä Jani Joenniemen ja Mikko Puustisen kanssa.

Pilottihanke, Kestävyydestä kasvua
Creative Sustainability Family
Creative Sustainability Family on suomalaisille luovien alojen yrityksille suunnattu verkosto, joka keskittyy kestävään liiketoimintaan ja vastuullisuuden kehittämiseen. Yritysjäsenet ovat jakaneet kokemuksiaan, sparranneet toisiaan ja etsineet yhdessä ratkaisuja kestävään kasvuun sekä uusia kumppanuuksia.
Verkosto pohjautuu Kati Nuoran ja Timoteus Tuovisen laatimaan Kestävyydestä kasvua -raporttiin, joka toteutettiin Business Finlandille vuonna 2021. Pilottivaihe toteutettiin yhteistyössä Creative Business Finlandin kanssa vuosina 2021-2022.

Markkinointi, selvitykset
Elokuvien palkintokampanjat
Creative Export Innovations on osallistunut suomalaisten elokuvien palkintokampanjoiden toteuttamiseen Los Angelesissa, vastaten koordinoinnista ja tuotannollisista järjestelyistä. Lisäksi Kati Nuora on laatinut selvityksen ulkomaisen kategorian palkintokampanjoinnista ja sen erityispiirteistä suomalaisesta näkökulmasta.

Tapahtumat, työpajat
Green Production
Olen järjestänyt Suomessa ensimmäisen kestävyyteen keskittyvän tapahtuman elokuva-alalle. OKM:n rahoittamassa Vihreät tuotantomallit -hankkeessa toteutettiin Green Production -tapahtumia ja työpajoja, joiden tavoitteena oli edistää kestävien tuotantomallien käyttöönottoa elokuva- ja musiikkialalla. Yhteistyökumppaneina toimivat muun muassa Sitra, Suomen elokuvasäätiö, Lapin elokuvakomissio ja AVEK.

Promootio, tapahtumat
Midsummer in Hollywood
Yhdessä Kirpi Uimosen kanssa perustettu Midsummer in Hollywood -tapahtuma pyrkii vahvistamaan suomalaisen elokuvan läsnäoloa Yhdysvalloissa. Tapahtumaa järjestettiin useana vuotena Los Angelesissa, ja sen tavoitteena on luoda jokavuotinen promootioalusta suomalaiselle elokuvalle alan ammattilaisyleisölle.

Promootio, tapahtumat, monialainen yhteistyö
SXSW ja festivaalimarketit
Creative Export Innovation Oy koordinoi Suomen osallistumista SXSW-tapahtumaan vuonna 2018 ja toteutti vuonna 2019 Tampereen näkyvyyden SXSW Trade Show -alueella. SXSW on ainutlaatuinen tapahtuma, joka yhdistää onnistuneesti teknologian, brändit ja luovat alat – juuri siksi se on toiminut tärkeänä areenana monialaisen yhteistyön edistämisessä. Lisäksi yhtiö on järjestänyt useita vientitapahtumia elokuvamarkettien yhteydessä.

Oppaat, kestävä kehitys
Ekologiset elokuvateatterit -opas
Ekologiset elokuvateatterit -opas tarjoaa käytännönläheisiä vinkkejä ja tietoa kestävän kehityksen edistämisestä elokuvateatteritoiminnassa. Oppaan kirjoitti Mervi Kemppainen, ja projektin hankehallinnosta vastasi Creative Export Innovations Oy. Kati Nuora osallistui tiedonhakuun ja sisällön editointiin.

Tapahtumat, verkostoituminen
Kansainvälisiä vienti- ja verkostoitumistapahtumia
Creative Export Innovations Oy on toteuttanut yksin ja yhteistyössä promootio- ja markkinointitapahtumia eri puolilla maailmaa.Tapahtumien muodot vaihtelevat iltatilaisuuksista juhliin ja matchmaking-konsepteihin, joissa on luotu arvokkaita kontakteja paikallisten toimijoiden kanssa. Usein tapahtumat ovat olleet osa laajempia vientihankkeita ja kansainvälisiä verkostoyhteistyökuvioita.

Ammatillinen koulutus
Ecolab Helsinki
Ecolab Helsinki -koulutuskokonaisuus keskittyi kestävyyden edistämiseen AV-alalla. Tapahtumat toteutettiin yhteistyössä kestävän elokuvatuotannon kansainvälisen asiantuntijan Emellie O’Brienin (Earthangel) kanssa. Ensimmäinen Ecolab Helsinki oli kolmipäiväinen lähitapahtuma, joka suunnattiin erityisesti suurten tuotantoyhtiöiden tuottajille, tuotantopäälliköille ja linjatuottajille. Toinen osa, Ecolab Helsinki 2, järjestettiin koronapandemian vuoksi webinaarina.

Strategiatyö, selvitykset
Kansainvälistymis-strategioita
Kati Nuora on laatinut kansainvälistymisstrategioita luovien alojen toimialajärjestöille ja verkostoille. Työ on sisältänyt markkina-analyysiä, sidosryhmien haastatteluja sekä toimenpide-ehdotuksia kansainvälisen kasvun tukemiseksi. Strategiatyössä on painottunut käytännönläheinen lähestymistapa, jolla rakennetaan kestäviä ja tavoitteellisia toimintamalleja vientiin ja kansainvälisiin verkostoihin.